Wiele osób zastanawiających się nad podjęciem psychoterapii ma wątpliwości, czy ta forma pomocy może być dla nich skuteczna. Rozwiewamy wątpliwości – badania spójnie pokazują, że około 80% pacjentów podejmujących psychoterapię doświadcza poprawy!
Jeśli zastanawiasz się nad podjęciem psychoterapii, skontaktuj się z nami! Pierwsza konsultacja to dobra okazja, by porozmawiać o swoich wątpliwościach.
Co leczy w psychoterapii?
Jest wiele czynników, od których zależy skuteczność psychoterapii. Leżą zarówno po stronie terapeuty, klienta, jak i kontekstu w jakim odbywają się sesje. Jednak najważniejszym czynnikiem leczącym w psychoterapii jest według badań jakość relacji terapeutycznej.
Składa się na nią między innymi:
wzajemne przywiązanie między terapeutą i klientem
zgodność między terapeutą i klientem co do celów terapii
zaangażowanie klienta w zadania realizowane w trakcie terapii
gotowość klienta do otwartości w relacji z terapeutą
zaufanie w stosunku do terapeuty
emaptia, akceptacja oraz autentyczność wobec klienta ze strony terapeuty
Odpowiedzi klientów korzystających z psychoterapii są spójne z tymi danymi. Ci spośród nich, którzy oceniąją swoją terapią jako udaną, wymieniają następujące czynniki jako pomocne im w zmianie:
poczucie bycia rozumianym przez terapeutę
wsparcie ze strony terapeuty
pobudzanie do osiągania wglądu
uczciwość terapeuty, jego troska i zainteresowanie.
Praktyczne wnioski dla osób szukających pomocypsychoterapeuty
W trakcie wstępnych konsultacji z terapeutą warto odpowiedzieć sobie na pytanie: "Czy ta osoba będzie dla mnie odpowiednim pomocnikiem w mojej drodze do zmiany?".
W trakcie trwania relacji terapeutycznej - tak jak w codziennych relacjach międzyludzkich - mogą pojawiać się różnorodne emocje, zarówno pozytywne i negatywne. Staraj się dzielić się nimi z terapeutą na tyle otwarcie, na ile to możliwe.
Źródła:
J.C. Czabała, "Czynniki leczące w psychoterapii.", Warszawa, 2006
Norcross, J.C. (Ed.). (2011). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based responsiveness (2nd ed). New York: Oxford University Press